Na początek troszkę wiadomości teoretycznych 🙂
Rozwój praksji oralnej jest ściśle powiązany z rozwojem lokomocji dużej i małej oraz wszystkich innych funkcji poznawczych. Ruchy ruchomych elementów aparatu mowy (języka, warg, szczęki dolnej i podniebienia miękkiego) związane z wytwarzaniem dźwięków mowy, kształtują się na bazie odruchów: ssania, połykania i gryzienia.
Pamiętajmy:
- w szóstym roku życia system fonetyczno-fonologiczny dziecka jest już w pełni ukształtowany,
- ma sprawną kinestezję artykulacyjną tzn. potrafi wykonać skomplikowane przejścia i naprzemienne zmiany układów aparatu mowy w zakresie wszystkich głosek języka polskiego, również tych najtrudniejszych głosek detalizowanych 3 szeregów oraz głosek R-L-J, które wymagają całkowitej zmiany położenia ust i języka
A teraz nadszedł czas na ćwiczenia aparatu mowy, zapraszamy!